Tuesday 28 May 2013

mantapkan ilmu

bismillahirrahmanirrahim...


terbaca satu hadis Rasulullah s.a.w mafhumnya:
"barangsiapa yang menempuh satu jalan untuk mendalami ilmu maka Allah akan permudahkan baginya satu jalan ke syurga".

hadis ni jelas menunjukkan betapa besarnya fadhilat dan kelebihan bg mereka yg menuntut ilmu sehingga dipermudahkan jalan ke syurga. Allahu! beruntungnya mereka yg tidak mensia-siakan usia mereka di dunia, malah masa, tenaga dan wang ringgit dihabiskan sebaiknya untuk mencari ilmu yang teramat luas di muka bumi ini. orang yang menguasai ilmu ialah orang yg beruntung kerana mereka mampu untuk mencorakkan kehidupan diri sendiri dan orang lain. tanpa ilmu, manusia akan dipandang rendah oleh masyarakat, dihina, hidup dalam kepayahan dan juga mungkin senang ditindas oleh mereka yg lebih berkuasa.

sebagai seorang yg bergelar individu muslim, janganlah kita melepaskan peluang untuk menimba ilmu sebanyaknya agar dapat mengubah nasib kita dan saudara2 seagama kita yang lain supaya dapat menuju jalan yang diredaiNya. seperti yang dinyatakan dalam hadis Rasulullah yg bermaksud : "sesiapa yg menghendaki dunia, hendaklah dia berilmu, sesiapa yg menghendaki akhirat, hendaklah dia berilmu, dan sesiapa yg menginginkan kedua-duanya, hendaklah dia berilmu". so, selagi tulang empat kerat masih berfungsi dan otak masih cergas eloklah digunakan untuk menambah ilmu di dada.

cuba bayangkan kalau takdak ilmu, macam mana kita nak membina ummah yang cemerlang ? cara apa yg hendak kita gunakan untuk mentarbiyah keluarga kelak ?  macam mana kita nak berjuang menegakkan yang hak dan menolak yg batil ? renung2kan balik. in sha Allah.. kita akan menjadi insan yg lebih bersabar dalam menuntut ilmu..

hmmm, nak share sikit pasal kampung aku ni. kat sini, alhamdulillah, pengajian2 kelas agama sentiasa hidup. yg aku impress ialah kelas2 ni semua dihadiri oleh golongan2 yg dah berumur yg aku panggil makcik dan tok. tapi aku respek makcik2 dan tok2 yg dok mai mengaji ni, walaupun ada antara depa yg sakit lutut, susah nak berjalan, mata tak berapa nak nampak, ada yg terpaksa bawak cucu2 yg masih kecik ke tmpat mngaji, tapi depa masih kuat semangat untuk datang kelas agama ni. ni la golongan yg dahagakan ilmu. walaupun dah berumur dan kurang sihat, tu semua bukan penghalang untuk golongan ni terus mengembara mencari ilmu. semoga terus istiqamah dan thabat di jalanNya. aamiin..


ni la antara makcik2 dan tok2 yg aku cerita tadi. yg tudung hitam ni
mak sayeee.. hehe
untuk adik2 yg masih sekolah tu pulak, ketahuilah bahawa org yg berilmu ni darjatnya tinggi di sisi Allah berbanding dengan orang yg tidak berilmu. so, taknak ka jadi yang special pada pandangan Dia ? kalau peluang untuk belajar ada depan mata, tolongla jangan abaikan mcm tu ja. banyak lagi org lain kat luaq sana yg nak sambung blajaq kat universiti idaman hati tapi tak dapat peluang dan mungkin ada sedikit kekangan walhal mereka tu masih nak menimba ilmu. bg mereka yg masih takdak peluang tu diharap terus bersabar dan jangan putus asa untuk berdoa dan memohon yang terbaik dari Allah. sesungguhnya Allah sebaik2 perancang. tak semestinya dapat masuk universiti baru boleh dapat title orang berilmu. kan?? so, ambiklah peluang berguru dengan mereka yg lebih pakar dan berpengalaman seperti menghadiri majlis ilmu...

akhirul kalam, menuntut ilmu tu tiada batasnya dan jangan pernah berhenti dalam kembara mencari ilmu duniawi dan ukhrawi    #notetoself


No comments:

Post a Comment