Thursday 20 June 2013

TaWe 13/14

bismillahirrahmanirrahim...

 tulis entry ni dah lama dah, about two weeks ago, tapi tak berkesempatan nak 'touch-up', hasilnya, harini la baru nak publish.. hehe

2 Jun 2013..
pulang ke cfs dengan semangat baru.. bakal bertugas dan berkhidmat untuk adik2 yg baru masuk ke cfs ni.. dari penang ke kl sorg2 ja, serius habaq, hati cuak2 jugak, sbb jarang balik sorg.. tapi bajet2 berani lah.. gembiranya hati bila dah jejakkan kaki ke cfs ni.. masuk AMF, check in bilik.. ok,, dapat bilik 229A for this sem.. menghadap ABC la gayanya.. sob3.. but ok ja, sbb bilik ni still tingkat dua. kalau dapat tingkat 4 jenuh  weyh.. dah la ZC, kalau AC boleh lagi slow2 naik tangga dia..

3-7 Jun 2013..
5 hari induction.. induction best tapi penat sikit. tapi hari yg paling best antara 5 hari ni mesti la 1st day. 1st day tu kami ada team building.. kami dibahagikan kpd 4 group berdasarkan questionnaire yg telah kami jawab. 4 group tu ialah JOKER, POLICE, THINKER and LOVER.. hehe.. ce teka aku sesuai dalam group mana ??  tujuan slot ni diadakan adalah untuk memastikan keserasian sesama ahli dalam sesuatu organisasi.  then, kami kena buat wayang kulit. serius, new experience! tak penah buat langsung sebelum ni.. mana la nak ada wayang kulit bagai kat penang tu.. hehe..

aku bertugas untuk biro ReDiWel (Residential, Discipline and Welfare)  untuk Taaruf Programme ni dan tiba2 ja aku dilantik menjadi s/u.. maka bermulalah tugas aku untuk dating dengan laptop, kertas dan file sepanjang induction ni..hehe. tapi jadi s/u byk bg pglmn untuk aku jadi lbih alert. sbb sebelum ni aku jenis blur =,=.. aku sorg ja sesat dalam biro ni, geng2 aku yg lain semua dalam biro registration. but aku tak kisah, sbb aku sendiri yg apply untuk biro ni. disebabkan perangai aku yg suka melayan kerenah org, so aku pun pilih untuk berada dalam biro rediwell ni sbb jobscope kami boleh dikatakan 90% berada di mahallah sepanjang program berjalan.. jadi memang akan hadap students 24/7 la..

lbih kurang 600 students jugak semuanya dalam ZC.. bukan mudah nak uruskan depa.. macam2 hal.. yang sibuk nak balik la, barang hilang la, turun lambat, salah dress code, tak alert dengan announcement semua ada. one word. SABAR! takdak sifat sabar tu, abih la budak2 ni kena marah, sbb komiti mmg tak dinafikan agak stress dan bila budak2 buat hal, tak mustahil budak2 ni yg akan dijadikan tempat untuk kami lepaskan geram kami. tapi alhamdulillah, keadaan masih boleh dikawal kerana wujudnya kerjasama antara komiti. kalau ada yg kurang, ada ja komiti lain yg tolong back up :)

segan aku bila dok dalam group ni. semuanya cekap buat kerja. ada head n assistant yg sgt hardworking.. ahli2 dalam biro ni pulak byk budak mrc.. so depa mmg dah byk pglmn handle2 program ni.. banyak yg depa tolong back up in case ada antara kami yg terlepas pandang. paling aku segan bila masuk dalam unit welfare. muka semua baik2.. rupanya ramai budak DQ. mmg sangat sesuai la pegang unit welfare kan. kerja depa paling cepat sampai kat tgn aku n secara tak langsung unit welfare ni telah menjimatkan masa aku untuk siapkan bnda yg sepatutnya.. salute welfare!! unit lain pun bagus gak.. cumanya kerja depa lebih detail kalau nak compare dgn welfare.. kena cari floor plan, doorbill, check sana sini..

8-14 Jun 2013
registration start! 1st day ok lagi.. sebab mahallah kami cuma terima students pada waktu ptg. hari kedua sangat break down!! byk dugaan tapi perlu banyakkan bersabar. 2nd day ni la aku kna marah2 dgn parents. sentap jugak la. tapi bila PIC kata, just carry on, jangan ambik kisah sgt. aku pun usher la sampai ke bilik. cuba jugak untuk senyum walaupun kena marah.. hari kedua sangat penat, sbb students ramai sgt. tambah2 yg dpt tgkat 4. semput weyh naik turun tiga empat kali brturut2.. terima kasih sangat kat brother2 dari biro lain especially SENTRA n PREPTECH yg byk tolong rediwel untuk hari kedua tu. kesian tgk depa, nampak sangat depa dah penat.. tapi depa tetap nak jugak tolong. #respek

hari ketiga bertugas kat KC pulak. dalam lif 2jam straight. tak kluaq lgsg. rasa dia,, perghh !! hanya Tuhan yg tau betapa aku nak sgt kluaq dari lif time tu. tapi komiti kurang.. takpa, aku masih boleh bertahan.. cuma aku agak perlukan oksigen time tu.. sibuk punya sibuk handle budak2, tgk dah sampai malam bai'ah.. kejap je rasanya.

sedih pulak nak berpisah dgn kakak2 2nd year yg dah grad. depa byk bg tunjuk ajaq.. walaupun lain2 batch, kami tetap macam adik beradik. walaupun family kami berpecah 6 mengikut mahallah masing2, aku masih nampak keserasian dan sikap saling membantu dalam setiap tugas yg diberi. Alhamdulillah... satu benda yg aku perasan, kami selalu ada salah faham n konflik , tapi dalam keadaan tu pun, kami still boleh breakfast n gurau2 sama2.. konflik yg kami alami takdak la sampai gaduh2, just nak betulkan apa yg patut ja.. Alhamdulillah, sampai hari terakhir kami masih boleh bekerjasama dgn baik.. thnx a lot rediwell !!! syg hampa semua!!!  all is well (sambil buat 3 jari ) ;)



                                           







1 comment:

  1. kenangn yg mmg xkan luper..hhuu .. the most precious memory.. :D

    ReplyDelete