Thursday 16 May 2013

jasamu dikenang

bismillahirrahmanirrahim..

sudah di rumah.. hihi.. baru ada mood sikit nak update blog..

hari ni 16 mei,, hari guru kan ?? banyaknya cikgu yg aku ada bilang kira2 balik. dari tadika sampai la ke UIA , fuhh! guna jari 20 ni memang tak cukup la. tapi tak perlu sampai guna kalkulator kot.. kih3..

masa dekat mashoor dulu, setiap tahun hari guru disambut macam mana yg sekolah2 lain buat jugak. tapi yg seronoknya,, kami buat solat dhuha dan hajat jemaah, mohon kesejahteraan dan keberkatan dilimpahkan kepada para pendidik di situ. then, baca yassin sama2.. semua tu kami buat kat tgh gelanggang.. sangat seronok.. walaupun sekolah kami kecik,, sangat kecik,,, tu bukan penghalang untuk kami bersama2  berkumpul memanjat doa kepadaNYA .

semua cikgu tu bermakna dalam hidup aku. tak kira la dia ajaq aku subjek apa pun, banyak mana ilmu yg dia dah bagi, lama ka sat dia mengajaq,, tapi signifikannya tetap satu iaitu MENDIDIK. yup, tak dinafikan pastinya ada sorang dua nama guru yang kita paling ingat jasa dan pengorabanan dia terhadap kita. aku pun camtu gak. nanti kat ending post ni aku cerita lain sapa guru2 yg bermakna dan kehadiran depa sangat memberi kesan kepada hidup aku.

hehe,, tiba2 teringat perangai2 yg selalu aku buat masa kat sekolah dulu. tersenyum sendiri bila ingat balik perangai kurang matang tu semua.

1. Tidoq dalam kelas..
selalu buat benda ni dalam kelas dulu. especially time kelas BI. FYI,, aku dok depan sekali masa sekolah dulu. depan meja cikgu pulak tu.. tapi bila mai kelas BI, mesti aku tidoq.. mula2 tu teragak2 jugak nak tidoq, tapi bila pusing blkg,, mak aiiii,, semua kepala dah ada atas meja.. yg tak letak kepala atas meja tu, ada keja lain pulak yg dibuat.. lagi satu, waktu sejarah.. subjek ni normal kot kalau tidoq.. boring plus aku memang tak minat sejarah2 ni. walaupun buku tu ada warna, aku tetap nampak buku tu hitam putih !!

2. Makan dalam kelas..
aku ni jenis yg bawak bekal pi sekolah. tiap2 hari bawak makanan yg mak masak. dan aku suka share dengan kawan2 makanan  yg aku bawak. apa yg tak pernah aku bawak ? nasi goreng, mee goreng, nasi lemak, hmm,, roti pulak dah selalu sangat.. bila cikgu kata "ok, take 5!" aku dengan serta mertanya bukak bekas mkanan bawah meja.. apa lagi, makan la.. siap share lagi.. kadang2 tak sempat pun untuk waktu rehat, makanan dah abih. bila mengantuk, perut mintak diisi. tu yg abih awai makanan semua tu.. hehe

3. Buat bising bila cikgu takdak..
dulu kat sekolah aku dok kelas 1st sekali. kelas budak sains. ok, bukan nak tunjuk yg aku ni bagus sbb dok kelas 1st tu, tapi nak habaq yg budak2 kelas tu semua jenih bukak buku waktu bila pun. waktu cikgu takdak tu la depa amek peluang untuk study and habiskan homework yg tak siap lagi.. yg tidoq pun ada jugak.. mungkin depa letih study n pi tusyen waktu malam, mai kelas tidoq la. bila org mula study, buat homework semua, aku mesti nak bukak mulut. nak kacau orang. sapa2 yg dok sebelah n belakang aku confirm tensyen dengan mulut aku yg non-stop bcakap ni.. hehe.. sorry hampa ! kalau aku tak bsembang kat tempat aku, mesti aku pi tempat org lain, ajak sembang jugak.. hehe.. saja2 cari hobi baru sebenarnya..

huhu.. mungkin benda2 ni semua common. tapi semua orang ada gaya tersendiri. bila teringat balik, lawak pun ada, malu pun ada, rindu pun ada.. hehe.. tapi cikgu kat sekolah dah macam lali dah dengan perangai budak2 mashoor ni. tabiat turun temurun cikgu kata... hehe

tadi aku kata nak gtau ckgu apa yg bg influence sgt dalam hidup aku kan?? hmmm.. cikgu tu ialah cikgu bm aku masa f1, f3 n f5. CIKGU JALILAH SHAIK ABDULLAH. saya sangat respek cikgu. walaupun cikgu busy, attend kursus sana sini, handle debat, dengan kelas lagi, cikgu tetap tak abaikan anak2 murid cikgu. usaha cikgu untuk bg kami semua dapat A untuk bm tercapai. yup, kami usaha tapi atas dorongan dan sokongan cikgu dari belakang, kami berjaya. alhamdulillah, SMKA (P) ALMASHOOR, berjaya mencatatkan kesemua calon SPM 2011 dapat A untuk bm. n kelas kami semua dapat A+.. ni hadiah kami untuk cikgu.. terima kasih banyak2 cikgu.. saya sayang sangat cikgu dan semoga sentiasa brada dalam lindungan dan rahmatNYA. n harap cikgu bsabaq dengan kerenah kami yg macam2 ni.. hehe..

SELAMAT HARI GURU untuk semua guru yg dah mengajaq insan yg bernama NUR SYAFIQAH HALIM yg bermacam2 kerenah dari dulu sampai la sekarang...

-TADIKA KEMAS BAYAN BARU
-SK SUNGAI NIBONG
-SMKA (P) ALMASHOOR
-CFS IIUM 12/13

dan paling utama, mak dan abah <3

terima kasih banyak2 semua atas ilmu yg dah diberikan.. jasamu akan ku kenang.. hanya ALLAH yg mampu membalas jasa dan pengorbanan kalian..

No comments:

Post a Comment