Tuesday 17 December 2013

berhenti mengeluh

Bismillah..

Hidup tak menjanjikan kesenangan semata. Pasti akan terselit sedikit ujian sebagai pengukur keimanan bagi insan yang bergelar hamba di atas muka bumi ini.

Seumur hidup kita ni, tipulah kalau tak pernah diuji walaupun dengan ujian yang kecik dan ringan. Nama ja manusia, memang layaklah kita ni diuji. Bukan apa, Allah nak tengok, setakat mana kita mampu bertahan dan bersabar dengan ujian yang diberi.

Dan kita sebagai hamba ni pulak, macam mana kita terima ujian yang Allah berikan ?

Pelbagai jenis rungutan yang akan dikeluarkan. Sering saja perkataan ‘kalau’ diulang-ulang.

“kalau la aku bawak payung tadi, mesti tak basah kuyup macam ni..”

“kalau aku tau ada spotcheck harini, aku pakai la matric card tu !”

“kalau aku tau lambat macam ni, memang tak la aku nak ikut hang pi shopping.. huh !!

Nampak? Nampak ? entah berapa banyak ‘kalau’ daaa…
perasan ke tak, sebenarnya bila kita menyebut perkataan ‘kalau’ tu seolah-olah kita tak redha dengan ujian atau takdir yang Allah tentukan untuk kita ? bukan ke bila Allah uji tu, tandanya Allah sayang kat kita ? Allah rindu nak dengar kita mengadu kat Dia. Jadikan Alah tempat mengadu bila kita ada masalah. Dia sentiasa ada untuk mendengar luahan dan rintihan hambaNya. Bukannya mengadu kat fb atau twitter je..


Bila dipikirkan balik, nikmat pemberian Allah ni tak terhitung kalau dikira pakai mesin apa pun yang ada dalam dunia ni. Anggota badan ni pun dah anugerah yang tak ternilai. Belum lagi dikira dengan kejadian alam di sekeliling kita yang digunakan secara percuma ni. Free of charge Allah bagi. Tak kena  bayar pun bila nak sedut oksigen untuk bernafas.

"maka nikmat tuhan yang manakah yang kamu dustakan?"

Tapi ??
bila kena uji sikit je, dah nak mengeluh tak sudah.. langsung tak ingat nikmat yang Allah kurniakan kepada kita. Banyak je yang Dia bagi, tapi kita buat-buat tak nampak. Masih taknak bersyukur. Nak sebut Alhamdulillah pun susah sangat. Itulah hakikatnya !


Sebenarnya, tiada satu pun ujian datang untuk melemahkan. Semuanya datang untuk memberi kekuatan kepada kita jika kita berusaha mencari hikmah yang tersembunyi.
"sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kemudahan" [al-insyirah:6]

Allah tak pernah biarkan hambaNya berada dalam kesusahan dalam keadaan yang lama..
apa yang penting, berdoalah supaya dikuatkan hati untuk menghadapi segala ujian dan dugaan. Bukankah itu lebih baik daripada mengeluh tak sudah-sudah. Mengeluh tak akan mengubah apa yang dah terjadi.


Kadang2, kita ambik ringan dan anggap perkara ni remeh. Yang kita tahu cuma merungut, merungut dan merungut.. kan ?? tak pernah bersyukur. Tapi sebenarnya, Allah dah rancang sesuatu yang indah untuk kita.  Cuma kita yang tak sedar.. jadi kita kena sentiasa bersyukur dan bersangka baik dengan Allah. Setiap yang berlaku pasti ada hikmah. Cepat atau lambat, hikmah tersebut pasti akan kita temui. :)

No comments:

Post a Comment