Thursday 7 February 2013

teruskan berdoa

bismillahirrahmanirrahim...

"aku dah penat berdoa ! hari-hari aku doa supaya ALLAH keluarkan aku daripada masalah ni, tapi, makin hari makin bertambah pulak masalah aku. aku dah fed up la dengan semua ni !!"
DOA. doa tu senjata orang mukmin. doa tu jugak salah satu cara yang menghubungkan kita dengan ALLAH.

Allah Maha Pemurah. mengadulah kat DIA kalau kita ada masalah atau rasa hati tak tenteram. in sha allah, ALLAH dengar setiap permintaan hambaNya. ya, memang betul banyak sekali cubaan dan ujian yang ALLAH turunkan. tapi kita kena ingat yang setiap ujian yang diberi tu ada hikmahnya. salah satu tanda ALLAH menyayangi hambaNYA adalah dengan cara menguji diri hamba tersebut.

la yukallifullahu nafsan illa wus'aha. ALLAH tidak membebani seseorang melainkan dengan kesanggupannya. jadi, sentiasalah husnuzon dengan ALLAH. sesuatu yang kita tak suka tu mungkin perkara yang terbaik untuk diri kita. mungkin sekarang kita tak nampak. tapi mana tahu esok lusa, akan ada sinar baru dalam hidup kita.

doa, doa dan terus berdoa. jangan berputus asa. adakalanya doa yang diminta memakan masa yang lama. dan barangkali ALLAH menangguhkannya untuk masa yang sesuai. kalau bukan di dunia, akan diberikan di akhirat kelak.

antara waktu yang mustajab untuk berdoa:

-waktu satu per tiga akhir malam
-ketika berbuka puasa
-ketika sujud dalam solat

-antara azan dan iqamah
-ketika hari Arafah
-ketika selesai solat
-malam Lailatulqadar
apa yang penting kat sini ialah ikhlaskan diri dengan seikhlas-ikhlasnya ketika berdoa kepada ALLAH. doa yang ikhlas dan penuh pengharapan itu tidak akan disia-siakan..    #notetoself

No comments:

Post a Comment