Thursday 7 February 2013

mindset

bismillahirrahmanirrahim...

akal mengawal emosi. kalau kita fikir nak marah orang ja, memang hot je la setiap masa. apa yang dibuat serba serbi tak kena. orang yang selalu fikirkan keresahan, maka tak tenanglah hidupnya. dan kalau orang yang sentiasa fikirkan kasih sayang, semua kerja akan dibuat dengan rasa senang hati. 

ITULAH MINDSET !!

selalu dah kita dengar pasal benda ni. dalam program motivasi masa sekolah dulu-dulu memang benda ni wajib disebut. cikgu kata "kalau kamu asyik pikir yang subjek ni susah, memang susahlah jadinya. cuba belajar dengan rasa tenang, mesti kamu enjoy nak belajar"


semua tu datang dari kepala kita sendiri. apa yang datang dari kepala pulak asalnya dari hati. apa yang ada di hati, itulah yang sampai di kepala dan secara automatiknya perkara yang ada dalam kepala tadi akan direalitikan secara zahirnya. apa yang cuba direalitikan oleh diri, itulah sebenarnya diri kita. kalau selalu naik angin, memang orang akan cop yang kita ni panas baran la jawabnya. kalau yang jenis cool dalam semua hal tu, mungkin lebih baik. orang lain akan rasa lebih selesa untuk berhubung dengan kita. tapi cool jugak perlu bertempat. kalau kena buli sampai lembik pun nak cool lagi, tak keterlaluan rasanya kalau nak digelar pengecut.


kalau kita letakkan perkataan malas dalam hati, perkataan tu secara tak langsung akan menuju ke otak. dan otak akan cuba untuk menyuruh si empunya badan untuk bertindak sedemikian. kalau mulut asyik cakap "menyampah" ja, maka jadilah kita orang yang suka menyampah tak pasal-pasal.  begitu jugak dengan perkataan lain. kalau semua yang ada di kepala tu negatif, memang tak jumpa perkara yang positif ke sudah rasanya. kalau nak yang positif, harus fikirkan yang positif.


nah ! itu dia kesan mindset. mindset yang positif akan membentuk seorang insan yang positif. elakkan diri dari memikirkan perkara-perkara yang buruk. hati akan jadi tak tenang. hasilnya, makhluk sekeliling yang terkena tempiasnya. so, tajdid niat. mulakan dengan bismillah. niatkan setiap perkara yang dilakukan ikhlas kerana ALLAH serta untuk mendapat redhaNya. in sha allah, amal yang biasa akan menjadi ibadah jika niat di'setting' dengan betul...     #notetoself

No comments:

Post a Comment